تاريخ انتشار : 1401/02/04 - 16:13
كد :15
اهمیت بسته بندی در کسب و کار
بسته بندی محصولات اگرچه ممکن است برای صاحبان مشاغل هزینه های بالایی دربر داشته باشد، اما در مقابل بسیار ضروری می باشد زیرا مزایای بسیاری برای تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده نهایی دارد
اهمیت بسته بندی در کسب و کار
اهمیت بسته بندی در کسب و کار های امروزی امروزه بر کسی پوشیده نیست. انواع بسته بندی های مختلف با اشکال و رنگ و لعاب گوناگون با توجه به نوع محصول، در بازار یابی آن تاثیر بسزایی دارد.
در واقع بسته بندی یکی از بخش های مهم مبحث در بازاریابی وفروش محصولات می باشد زیرا اولین چیزی است که مشتریان از یک محصول مشاهده می کنند.
بسته بندی محصولات اگرچه ممکن است برای صاحبان مشاغل هزینه های بالایی دربر داشته باشد، اما در مقابل بسیار ضروری می باشد زیرا مزایای بسیاری برای تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده نهایی دارد که اصلی ترین آنها اطلاعاتی است که به مصرف کننده منتقل می کند. مانند دستورالعمل مصرف، مواد استفاده شده در ترکیب محصول، نشانه استاندارد و موارد دیگری که طبق ضوابط قانونی یا تجاری، باید روی بسته بندی ها نوشته شود و مصرف کنندگان نیز در هنگام خرید به دنبال این اطلاعات بر روی بسته بندی می گردند. در واقع بسته بندی معرف محصولات می باشند.
بسته بندی چه تعریفی دارد
در تعریف واژه و مفهوم بسته بندی می توان گفت هنر و علمی است که در صنعت برای آماده کردن کالا برای حمل و نقل و فروش به کار گرفته می شود.
بسته بندی را می توان وسیله ای تضمین شده برای تحویل کالا به مصرف کننده نهایی و در شرایطی امن و سالم و با کمترین هزینه دانست.
بسته بندی این قابلیت را دارد که آنچه فروخته می شود حفاظت می کند و آن چه را که حفاظت می شود به فروش می رساند.
بسته بندی بخشی از فروش است که باید قبل از تولید محصول در فکر آن بود. در پروسه تدوین بسته بندی نیاز به نیرو های متخصص برای برگزیدن بهترین ایده متناسب با محصول است. زیرا بسته بندی مورد نظر در هر محصولی اولین چیزی است که در هنگام خرید در اکثر کالا ها مشاهده می کنند بسته بندی کالاست.
ویژگی های یک بسته بندی مناسب
یک بسته بندی ایده آل باید از ویژگی های زیر برخوردار باشد:
حفظ خواص کالا
مشخص کردن هویت کالا
جذاب برای مشتری
کارایی بسته بندی چیست
سه وظیفه اصلی که بسته بندی انجام می دهد شامل:
مواظبت از محصول
حفاظت کالا از محل تولید و تحویل صحیح و سالم با حفظ خواص آن به مشتری ضروری ترین وظیفه ای است که از بسته بندی انتظار می رود. رعایت استانداردهای بسته بندی تا حدود زیادی از ضایعات تولیدات در حمل و نقل می کاهد.
ایجاد ارزش افزوده برای محصول
بسته بندی مناسب و با کیفیت برای محصول، ایجاد ارزش افزوده می کند. تجربه های بسیار زیادی در این باره وجود دارد.
کارشناسان بازاریابی و فروش تلاش می کنند تا با گسترش فرهنگ بسته بندی، بر این اندیشه حاکم بر ذهن تولید کنندگان و صادر کنندگان که هزینه کمتر، سود بیشتر را توصیه می کنند، غلبه پیدا کنند.
تبلیغ رایگان برای محصول
امروزه بسته بندی علمی، مطابق با اصول تبلیغات، اطلاع رسانی و فروش است. کارشناسان با تاکید بر نقش غیر قابل انکار تبلیغ رایگان برای محصول در صنایع بسته بندی، توصیه های دیگری نیز دارند. چند مورد از این توصیه ها عبارتند از: استفاده از تصویر محصول بر روی بسته بندی و همچنین نصب برچسب مشخصات کالا، وزن کل و خالص، تاریخ تولید، حداکثر طول زمان نگهداری، آدرس تولید کننده یا پر کننده محصول و … .
فروش دستگاه بسته بندی سفارشی